Logo Slavenkas Slavenkas Tekstlogo
voorpagina > verslag 2002

Reis 1072 Aalborg- Stavanger Cruise in Company
Na weken in spanning zitten. Hoe zal het zijn?, wat neem ik mee?, was het zaterdag 31 juli dan eindelijk zover. Om 20.38 vertrokken we met de bus uit Rotterdam om via Groningen naar Aalborg in Denemarken te gaan. Als chauffeuses hadden we Veronica en Annet. Onderweg naar Groningen werd gelijk al de eerste film gedraaid, Pirates of the Caribbean. Dus konden we een beetje in de sfeer komen. Na een korte stop om kwart voor elf kwamen we om twaalf uur in Groningen aan. Toen alles in de bus zat gingen we op pad naar Aalborg.

Onderweg hadden we een aantal stops en zondag 1 augustus kwamen we rond half tien aan bij de boot. Daar konden we onze spullen bij de theetuin neerzetten en was er koffie en thee. Om tien uur kregen we een ontbijtje en daarna werd de hutten- en wachtindeling bekend gemaakt d.m.v. een lijst in het Vondelpark. Als je in de eerste drie hutten zat kon je pas later op de dag daar je spullen zetten omdat de chauffeuses daar lagen te slapen. Ik had zelf hut 3.2 dus moest ik daarop wachten. Rond elf uur ben ik met Willemijn, Lucy, Inge, Laura en Kempton door de haven gelopen, daar hebben we de andere boten bekeken en er waren ook verschillende kraampjes en tenten. Om 12.15 was er lunch en rond een uur kregen we een schipperspraatje. Toen kregen we ook te horen wie onze kwartiermeester was, en dat was Rinus. Vervolgens kreeg iedereen een wit T-shirt en later hebben we nog een blauwe en een oranje gehad.
Om kwart over twee zijn we met de ferry naar de overkant van de haven gevaren en hebben we daar wat rond gelopen. Om drie uur waren we terug op de boot. Daar heb ik mijn tas even uitgepakt. Daarna heb ik met Willemijn op het voordek gezeten en later zijn we bij Inge, Lucy en Simone in de theetuin gaan zitten. Om half zeven hebben we chili con carne gegeten met sla en stokbrood met kruidenboter. Na het eten heb ik even gelegen en om acht uur ben ik met Kewali (Wally wally), Inge, Inge, Laura, Kristin, Jorine en Jasper over de haven gelopen. In de lucht zagen we verschillende parachutisten. Op het havenplateau zagen we een heel leuke Pepsi reclame op een groot beeldscherm met Pink, Beyonce en Britney. Na even te zijn gaan pinnen was ik rond tien uur weer terug op de boot. Daar hebben we wat gedronken en naar de muziek van Safric Duo geluisterd. Rond half 12 was er een spetterend vuurwerk dat soms wel van drie kanten tegelijk kwam en daarna ben ik gaan slapen.

Maandag 2 augustus
Vanmorgen werden we om half 8 gewekt. Inge was gaan douchen dus heb ik even naar huis gesmst. Na het ontbijt hebben we gezamenlijk een brandoefening gedaan. We moesten onze zwemvesten halen en daarna naar de reddingsboot waar we verdere instructie kregen. Vervolgens ging iedereen met zijn of haar kwartiermeester mee. De rode wacht met Huge, de witte met Rinus en de blauwe met Simone. Onze kwartiermeester vertelde over het schip, zowel in het Nederlands als in het Engels, omdat wij twee Denen in de groep hadden. Daarna hebben we geoefend met de bakstaag aan de lijzijde van de boot. Rond half elf was het ÔpikheetÕ en zijn we koffie gaan drinken. En daarna hebben we benedendeks van voor naar achter door het schip gelopen om te kijken waar alles was. Inge is tussendoor om kaarten gegaan en de rest van de groep heeft geholpen om de huigen van het grootzeil en het schoenerzeil op te ruimen. Bij de dokter kon je tabletjes halen tegen zeeziekte en die heb ik voor de zekerheid maar genomen omdat ik niet mijn vakantie wilde laten verpesten door zeeziek te worden. Daarna zijn we gaan lunchen en kregen we ook nog hartige taart. Aan het einde van de lunch kregen we weer een schipperspraatje en daarna hebben we de afwas gedaan met onze wacht en de tafels afgedaan. Vervolgens zijn we op het dek bezig geweest en om 4 uur ben ik gaan douchen, daarna even kaarten geschreven en een spelletje gespeeld. Rond vijf uur heb ik de kaarten meegegeven met de liaisonofficier die ze op de post zou doen. Daarna mijn spullen opgeruimd en op het dek gezeten.

Om 6 uur zijn we gaan eten, hamlappen, erwten wortels ma•s, gebakken aardappels en dubbelvla met chocoladevla. Na het eten heb ik heel even in de theetuin gelegen, lekker in het zonnetje en daarna meegeholpen bij het hijsen van de zeilen. Om acht uur begon mijn wacht dus heb ik even warme kleding aangedaan en ben ik naar de brug gegaan. Daar kregen we een korte instructie van Rinus over wat er allemaal moest gebeuren. Niels was roerganger en de rest ging met Rinus mee om de zeilen te trimmen, zodat we optimaal zouden profiteren van de wind. We begonnen met de buitenkluiver en de binnenkluiver heb ik samen met Laura gedaan. Daarna de boomfok, schoenerzeil, groot zeil en tot slot de bezaan. Daar was ik uitkijk op bakboord, Willemijn op stuurboord en Laura werd roerganger.
Tussendoor hebben we even koffie gedronken en daarna hebben we een rondje over het dek gedaan om te kijken of er geen spaghetti (touwen die los op de grond liggen) meer lag.
Vervolgens weer uitkijken op de brug en later weer een rondje gaan trimmen. Om twaalf uur kwam de blauwe wacht ons aflossen en nadat we de zwemvesten hadden gewisseld hebben we Brighton gefeliciteerd, want die was jarig en hebben we binnen voor hem gezongen en even wat gedronken. Om 1 uur ben ik lekker gaan slapen.
Dinsdag 3 augustus Om tien voor zeven werden we door de rode wacht gewekt zodat we om half acht konden vooreten. Ik probeerde naar huis te smsen maar ik had nog geen bereik. Na het ontbijt begon onze wacht en Brighton mocht als roerganger omdat hij jarig was. Eerst hebben we de zeilen getrimd en om tien uur was er koffie met appeltaart. Om 11 uur zouden Willemijn en ik gaan porren en de tafel dekken, maar Kristin en Inge waren ons weer eens voor.
Rond half 12 hebben we het gaffeltopzeil weggehaald en daarna zijn we gaan eten, macaroni en brood. Na het eten even geslapen tot kwart voor vier omdat ik wakker werd van het overstag gaan. Even snel gedoucht en daarna met Willemijn op het achterdek gezeten. Daar was ze bezig met Japanse puzzels. Vervolgens zijn we weer overstag gegaan en heb ik even geholpen bij het aantrekken van de touwen. Willemijn heeft vervolgens aan Annemette (een Deense) in het engels uitgelegd hoe de puzzel werkte. Daarna met Bas (assistent kok) zitten kletsen en om zes uur begon de wacht. We moesten helpen met het binnen halen van de zeilen en om half zeven zouden we gezamenlijk eten. Onze wacht heeft het bezaanzeil binnengehaald en van te voren hadden we de trossen al klaargelegd en de landvlag gehesen. Ook de fenders lagen al klaar.

Na het neerhalen van het zeil heb ik nog met Rinus op de bank gezeten en daarna ben ik gaan helpen bij het tafel dekken. Om zeven uur lag de boot vast aan het Noorse schip Christian Radich. Even later zat iedereen aan tafel en hebben we tomatensoep gegeten en daarna een aantal Indische gerechten. Als toetjes hadden we ijs met aardbeien en slagroom. Om 8 uur zijn we de wal opgegaan en onder leiding van een Noorse gids zijn we door Ris¿r gelopen. Na een brand in de 19e eeuw zijn heel veel huizen opnieuw gebouwd. De straten zijn toen 4x zo breed geworden om overslaand vuur tegen te gaan. De voorkant van de huizen is wit en geeft de status aan. Ieder huis is anders en vaak wonen twee gezinnen in een huis. Ze maken dan samen gebruik van de keuken maar hebben eigen sanitair. Aan de huizen kon je zien hoe groot ze vroeger waren en wat er allemaal is bijgebouwd, doordat de buitenkant uit hout bestaat. Je kunt de overgangen van het hout zien. Toen we terug waren op de boot hebben Willemijn en ik ons opgegeven voor de reewacht van 6-8 uur om in het ritme te blijven. Daarna nog even naar huis gesmst en rond tien uur gaan slapen.Â
Woensdag 4 augustus
Vanmorgen werd ik om tien over half zes gewekt. Doordat er veel lawaai op gang was de afgelopen nacht had ik slecht geslapen. Snel aangekleed en na een banaantje en een kopje thee voelde ik me al wat wakkerder. Gezellig zitten kletsen met Willemijn, Rinus, Brighton en Laura. Brighton en Laura zijn toen gaan slapen en Mark kwam met moeite uit bed en had opstartproblemen. Rond kwart voor zeven hebben we de tafels gedekt en om zeven uur zijn we gaan porren. Inge kon niet uit haar bed komen en toen Mark kwam porren is ze er eindelijk uitgekomen. Om kwart over zeven zijn we alvast gaan eten omdat de eerste gebakken eieren al klaar waren. Na het ontbijt werd het werk over de wachten verdeeld. Willemijn en ik waren net klaar met onze reewacht en zijn rond 10 over 8 Ris¿r ingegaan om geld te pinnen. Daarna zijn we lekker gaan shoppen en hebben we een knopenboek, kaarten en een cadeautje voor Rinus gekocht. Om kwart over elf waren we weer terug, ik heb even mijn spullen opgeruimd en toen in de hut van Willemijn gezeten. Rond kwart voor elf zijn we buiten gaan zitten om van het uitzicht te genieten. Rond elf uur kwam de Hawila …ekerš aan bakboord te liggen. Willemijn was haar kaarten aan het schrijven en Max de fotograaf wist wel een leuke tekst. Your daughter is too drunk to write thiscard. SheÕs looking for her clothes. Die vonden we wel heel leuk maar een beetje te om hem op te sturen. Om 12 uur hebben we gezamenlijk gegeten. Er was ciabattabrood, pistoletjes en brie en gewoon beleg en brood. Onder het eten is de Hawila …ekerš weer verder gevaren.

Maarten, Max en Simone zijn er met de speedboot op uit gegaan om fotoÕs te maken. Willemijn en ik hebben ons knopenboek uitgetest met behulp van de touwtjes die Willemijn van huis had meegenomen. Laura heb ik ook nog even geholpen met knopen en Annemette is ook mee gaan doen. Lucy had later ook hulp nodig en zo waren we gezellig aan het fršbelen. Tussendoor hebben we fotoÕs gemaakt van de schitterende omgeving. We voeren namelijk met vier boten tussen allemaal eilandjes door en de plaatselijke bevolking was uitgelopen om ons te bekijken.

Rond half zes zijn we de blauwe wacht gaan porren en hebben we de zeilen klaargemaakt voor hijsen. Niels, Kewali en Jasper zijn de tafel gaan dekken. Om zes uur zijn we gaan eten. Rosbief met saus, bloemkool broccoli worteltjes met saus, aardappels en sla met komkommer. Als toetjes hadden we chocoladevla en gele vla.
Na het eten heb ik alvast mijn kleren voor de nachtwacht klaargelegd en daarna even gepuzzeld en gaan slapen. Ik werd wakker van Lucy en Nicole en ben vriendelijk doch dringend gaan vragen of ze hun mond konden houden. Tot elf uur heb ik kunnen slapen en toen ben ik alvast naar boven gegaan en heb ik daar even thee gedronken. Er waren boven nog meer mensen van andere wachten en het was heel gezellig. Om twaalf uur zijn we de zwemvesten aan gaan doen.

Donderdag 5 augustus
Op de brug heeft Rinus ons verteld wat de bedoeling is, omdat we op de motor vaarden hadden we de wacht kunnen splitsen maar daar was het toen te laat voor. Brighton is gaan afwassen, Willemijn, Inge, Laura, Annemette, Anders en ik zijn gaan werken aan een lied voor Captainsdiner. Aangezien de voertaal Engels was, twee Denen, drie Letten, een Amerikaan en een Engelse waren aan boord, hebben we het lied in het Engels gemaakt op de melodie van ÒWe are the worldÓ. Toen we klaar waren zijn we naar de brug gegaan om op de uitkijk te staan. Het was heel mistig en je zag vrijwel niets. Inge, Laura en Kristin hebben tostiÕs gemaakt. Ik ben zelf binnen bij Jaap de stuurman geweest en heb schepen mogen plotten op de radar en uitleg gekregen over bepaalde apparatuur. Aan het einde van de wacht heeft Rinus verteld wie mee mocht met het Russische schip de Mir. Per wacht mochten vijf mensen. En wij hadden precies vijf mensen die meewilden en eentje die twijfelde. Die twijfelaar heeft op den duur gekozen om niet mee te gaan dus was de keuze makkelijk. Daarna hebben we nog even wat gedronken. Domenica, Kristin, Inge, Brighton en Laura zouden naar de Mir gaan en worden daardoor ook eerder gewekt, de rest kon uitslapen tot elf uur.
De Mir
Zelf werd ik de volgende morgen om half tien wakker en ben toen gaan douchen. Om half 12 zijn we gaan vooreten. De rode wacht had niet gepord en ook niet de tafel gedekt omdat ze bezig waren met de zeilen dus hebben we dat zelf even gedaan. We hebben hamburgers gegeten en er was droge worst als beleg. Daarna hebben Willemijn en ik gezeund. Zeunen komt van vroeger toen de jongste aan boord de zeun werd genoemd (de zoon) en die moest de tafel dekken e.d. We hadden alleen het probleem dat de Russen meer hamburgers aten dan de bedoeling was en daardoor kwamen we tekort. Na het eten hebben we alles opgeruimd en afgewassen en daarna hebben we de mandjes met zoet beleg bijgevuld. Rond half twee waren we op de brug en hebben we op de uitkijk gestaan. Daarna heb ik Jan, de kok, om iets te doen gevraagd en daarna ben ik met Brighton en Willemijn de aardappels gaan schillen. Tussendoor hebben we nog even geholpen met het neerhalen van het gaffeltopzeil en de Genua. Na het piepers jassen hebben we het grootzeil neergehaald en geholpen met het overstag gaan. Toen was het einde wacht en zijn we wat gaan drinken. Tussendoor hebben een aantal heren makrelen gevangen. Ikzelf heb weer even gesmst en gepuzzeld.
Rond half zes kwamen de mensen die op de Mir zaten weer terug. Om zes uur zijn we gaan eten. Kippenpoten, aardappels (uit de oven) met een groentemengsel. Appelmoes en mayonaise was er ook. Vooraf hadden we preisoep en als toetjes bavarois. Na het eten hebben we set gespeeld in mijn hut. Annemette, Willemijn en ikzelf zaten op het bed te spelen. Brighton zat op de stoel te knopen en Domenica en Inge waren op de grond aan het knopen. Om half 8 zijn we gepord en rond kwart voor 8 zijn we naar boven gegaan. De boot lag stil en het bleek dat beide dokters op een andere Nederlandse boot waren omdat daar een jongen was met flinke pijn in zijn buik. Het bleek om een verkrampte spier in zijn zij te gaan, waarschijnlijk veroorzaakt door stress. Toen iedereen weer aan boord was hebben we het bezaanzeil klaargemaakt en daarna gehesen. Daarna ook de boomfok en de Genua. Toen viel de wind helemaal weg en moesten de zeilen weer gestreken worden. Ik ben toen even de afwas gaan doen.
Toen bijna alles gestreken was heb ik nog even geholpen bij de bezaan. Daarna zijn Willemijn, Domenica en ik binnen gaan zitten. Het was toen tien voor elf. Daar hebben we set gespeeld en later kwam Laura nog even en Inge is er ook bijgekomen. We hadden toen een meningsverschil over het spel en Inge is toen weggegaan. Om half 12 ben ik Simone gaan porren. Een aantal mensen van de blauwe wacht was al op en ik moest alleen Kempton en Victor wakker maken. Ook moest ik Jaap, de stuurman wakker maken. Jaap schrok zo erg wakker dat ik weer van hem schrok. Na de wacht hebben we nog even wat gedronken en rond half een ben ik naar de hut gegaan. Inge was toen nog buiten.

Vrijdag 6 augustus Om zeven uur zouden we gepord worden want om half 8 moesten we vooreten voor de wacht van acht uur. Alleen we werden niet gepord. Willemijn kwam ons om tien over half acht wakker maken en nadat ik me snel had aangekleed ben ik gaan eten. Rinus vroeg wie er roerganger wou zijn en dat wilde ik wel doen maar dan moest ik wel een beetje uitleg krijgen want ik had het nog nooit gedaan. Rob, de stuurman, vond het eerst niet zoÕn goed idee omdat we het Lysefjord ingingen en dan moest je wel een beetje ervaring hebben. Ik mocht het proberen en het ging zo goed dat ik tot elf uur als roerganger op de brug heb gestaan. Om tien uur zou Inge mij overnemen maar Rob wilde dat ik bleef. Van Maurits kreeg ik een geel hesje aan en later bleek dat er een grote L op stond, was wel grappig. Om elf uur heeft Rinus het overgenomen en zijn Willemijn en ik gaan porren en de rest is tafel gaan dekken. Om 12 uur hebben we geluncht, er was groentesoep en brie bij het brood. Na de lunch ben ik fotoÕs van het fjord gaan maken. Nadat we het Lysefjord verder waren ingevaren kon er om half vier gezwommen worden. Het water was achttien graden. Õs Avonds hebben we samen met de Christian Radich en Asgard II gebarbecued. Het eten was heerlijk en ook de gevangen zalm is gebarbecued. Willemijn en ik hebben met de bemanning van de Christian Radich zitten kletsen en later hebben we in de keuken geholpen met het opruimen van de restjes. Rond negen uur ben ik gaan slapen, het was heel rustig op onze boot want vrijwel iedereen zat op de Christian Radich. Asgard II Christian Radich
Zaterdag 7 augustus
We zouden om half zes gepord worden voor de wacht van zes tot acht, maar Rinus had een fout gemaakt dus werden we om kwart voor vier gepord. Vrij dus verschenen Willemijn en ik boven in een niet zoÕn best humeur. Na eerst even thee te hebben gedronken hebben we tostiÕs gegeten. Willemijn zou koffie zetten maar ze deed er bijna drie keer zoveel als normaal koffie in. Gelukkig gooide ik er nog wat uit want anders had Mark wel helemaal recht overeind gezeten. Rond vijf uur hebben we de recreatieruimte opgeruimd en gedweild. De tafels gedaan en de afwas. Mark heeft de wc en het halletje gedaan. Om kwart voor zes ben ik Wally gaan porren en Willemijn is Jasper gaan porren. Om zes uur ben ik nog even gaan slapen. Om kwart voor acht werd ik wakker van het anker lichten en toen ben ik er maar uit gegaan om buiten fotoÕs te nemen en daarna te gaan ontbijten. Na het ontbijt heb ik ook nog even fotoÕs gemaakt en daarna ben ik tot tien uur nog even gaan liggen. Daarna heb ik gedoucht. Om elf uur kwamen we in Stavanger en toen we aangemeerd waren moesten we tot de lunch wachten eer we van boord mochten. De lunch bestond voor een groot deel uit de restanten van de barbecue en verder gewoon brood en beleg.

Om half een ben ik met Willemijn en Domenica de stad ingegaan en daar hebben we cadeautjes voor het thuisfront gekocht. Bij de haven hebben we langs de kraampjes en de boten gelopen. Ook hebben we bij het infocenter een grotere kaart van Stavanger meegenomen. Op de terugweg kwamen we Kempton tegen en gezamenlijk zijn we naar het Crew center gegaan om te internetten. Rond half vier gingen we terug naar de boot, vervolgens hebben we onze tassen alvast voor een groot deel ingepakt en daarna hebben we buiten gezeten. Om zes uur heb ik met moeite iedereen bij elkaar gekregen om het lied te oefenen. Om half zeven kregen we eerst een toespraak van de schipper en daarna hebben we even naar de slideshow van fotoÕs van onze vakantie gekeken. Buiten in de theetuin hebben we toen Indisch gegeten. Na het eten zijn we terug naar binnen gegaan en ieder groep deed iets. Eerst was er een quiz en daarna de levende knoop, die hebben we even uitgesteld en onze wacht heeft toen het lied gezongen.
Refrein:
We re on the EENDRACHT
We re going sailing.
We made al lot of fun.
During the white watch.

We we re seeing the firework.
It was beautiful.
We were sailing to Ris¿r.
And also made a trip.

Refrein.

On the way to Stavanger .
Exchanging with the Mir.
We weren t fast enough.
And Maarten had to work.

Refrein.

This trip was real successful.
We enjoyed our stay.
We want to thank everybody.
Specially the crew.

Refrein.

All the food of our cooks.
It was always good.
We enjoyed our stay.
And donÕt wanna go back home.

Anne Jan had toen nog wat te vertellen over de volgende dag. Iedereen is toen naar buiten gegaan en Willemijn en ik hebben toen ons cadeautje aan Rinus gegeven. Daarna zijn we bij de menselijke knoop gaan kijken. Vervolgens zijn we met zijn allen op de foto gegaan en daarna nog een keer met de witte wacht. Met Willemijn heb ik toen nog set gespeeld en voor het eerst kwamen we uit. Toen hebben we nog even op haar kamer gezeten en rond tien uur heb ik nog even verder ingepakt en ben ik gaan slapen. Zondag 8 augustus Om tien over zeven werden we gewekt en ik ben gelijk gaan douchen. Daarna heb ik ontbeten, gebakken ei met spek en er was lekker sinaasappelsap. De boot was Õs nachts verplaatst en nu lagen we op een betere plaats. Na het ontbijt moest iedereen zijn spullen inpakken en naar de bootsmanwerkplaats brengen, daarna moest je je kamer opruimen en schoonmaken en vervolgens had iedere wacht aparte taken. Met Willemijn heb ik samen de crewverblijven gedaan en de gang daar gedweild. Na het schoonmaken hebben we op het bankje gezeten. Om 10 uur zijn we naar het crewcenter gegaan om te internetten. Daarna op de boot in de zon gezeten. Om 12 uur zijn we binnen gaan zitten maar toen bleek dat de lunch pas om half een was, dus bleven we binnen wachten. Eerst was er groentesoep en daarna ciabattabrood met verschillende soorten beleg. Na de lunch hebben we op het dek gezont en fotoÕs gemaakt. Een aantal van onze groep zijn nog gaan roeien en die hebben we aangemoedigd. Rond half zes zijn we binnen spaghetti gaan eten en heb ik met Domenica en Karel (van de nieuwe groep) zitten kletsen. Daarna wilde ik mijn spullen gaan pakken maar alles stond al boven. Dus snel naar boven gegaan en mijn tassen en slaapzak naar de bus gebracht. Daarna om mijn rugzak gegaan en Karel kwam nog even afscheid nemen. Toen in de bus en nadat er was gecheckt of iedereen aanwezig was zijn we om tien voor half acht vertrokken. Rond acht uur werden we gebeld want het bleek dat er een jongen van een andere boot ook mee moest. We zijn toen onderweg gestopt en die jongen is achterop gebracht. Rond een uur of elf hebben we nog even een stop gehad en om twaalf uur waren we op de boot. Toen iedereen zijn ticket had zijn we naar binnen gegaan en daar hebben we gewacht tot we rond een uur of een op de boot mochten. Op de boot hebben we onze slaapstoelen opgezocht en om kwart over een vertrok de boot. Maandag 9 augustus Rond een uur of vijf werd ik tegelijk met Denise die naast mij lag wakker. We zijn toen naar beneden gegaan en hebben gewacht tot de Tax Free winkel open was. Toen heb ik mijn laatste Noorse kronen uitgegeven. Daarna zijn we gaan ontbijten en hebben we met euroÕs betaald, van de kronen die we toen terug kregen hebben we nog wat snoep gekocht. Rond half zeven kwamen we aan in Denemarken en daar hebben we afscheid genomen van Simone die daar met haar gezin nog op vakantie ging. Vervolgens ging de bus op weg naar Nederland. Om tien uur hadden we een stop in Denemarken en daar heb ik mijn Deense kronen opgemaakt. De volgende stop was in Duitsland en daar hebben we rond half twee gegeten. Vervolgens door naar Groningen daar waren we rond kwart voor vijf en nadat we afscheid hadden genomen van diegene die daar uitstapten zijn we doorgereden naar Rotterdam. Onderweg zijn we nog een keer gestopt en rond acht uur waren we in Rotterdam. Daar hebben we afscheid genomen van elkaar en zijn we naar huis gegaan. De vakantie was er een om nooit te vergeten. Het was jammer dat we maar weinig echt hebben gezeild maar de activiteiten die we onderweg hebben gedaan maakten dat weer goed. Ik had nog nooit eerder gezeild maar ik weet nu al zeker dat ik volgend jaar weer mee wil. Het was gewoonweg een geweldige vakantie met een heel leuke groep mensen.