Logo SlavenkasSlavenkas Tekstlogo

voorpagina > verslag 2009

 

 Reisverslag

Tall-Shipsraces2009 Gdynia-St. Petersburg

Willianne Schot

_____________________________________________________________________________________

Dit jaar heb ik het grote geluk gehad de jaarlijkse zeiltocht te winnen die de slavenkas elk jaar verloot onder degene die de prijsvraag goed hebben ingevuld. Ik heb ervoor gekozen om mee te gaan met de Tall-Shipraces, een zeilrace van 700 mijl vanuit de haven van Gdynia (Polen) naar St. Petersburg.

 

Zaterdag 4 juni

Nadat het visum was geregeld vertrokken we op zaterdagmorgen vanuit Rotterdam met de bus richting Polen. Met 30 andere opstappers, allemaal jongeren in de leeftijd van 17 tot 25, en een aantal vrijwilligers begon de 16 uur lange reis naar Polen. We hadden genoeg tijd om elkaar te leren kennen, en algauw was het dan ook al erg gezellig in de bus. In Polen hebben we een enorme regenbui gehad, waarna er zo’n 40 centimeter water op de weg lag. Na dit waterballet zijn we in een restaurant gaan eten, we gaan we maar vanuit dat wij het slecht hebben getroffen, want  we waren niet helemaal weg van het Poolse eten. Na de lange weg door Polen heen (geen snelweg) komen we om 12 uur ’s nachts in Gdynia aan, waar we worden ontvangen met een schitterend vuurwerk! Aan boord gekomen, kregen we een kooi toegewezen en waren we allemaal al snel onder zeil.

 

Zondag 5 juni

Om 08.00 uur beginnen we met een ontbijt en instructies van de schipper. We worden verdeeld over drie wachten, de witte, blauwe en rode wacht. Deze zullen elkaar steeds afwisselen. Ik ben met zes andere ingedeeld in de witte wacht. We beginnen de dag met het eigen maken van het schip. Het is wel zo handig als we straks tijdens de race weten wat er gebeurd moet worden. Uitgezwaaid door de inwoners van Gdynia beginnen we om 17.00 aan de race richting st. Petersburg.

 

Maandag 6 juni

Vannacht hebben wij wacht van 0.00 tot 04.00 uur, het regent en waait, zo’n 28 knopen wind. De mannen in onze wacht hebben we wat last van zeeziekte, ik heb er zelf geen last van gehad maar erg prettig schijnt het niet te zijn. Omdat er zoveel wind staat moet de Genua worden verwisseld voor de buitenkluiver. We trommelen een andere wacht uit bed omdat dit niet met een wacht gedaan kan worden. Met 12 man halen we de Genua naar beneden en hijsen we de buitenkluiver. Het regent, waait, en we varen goed schuin, heerlijk zeilen dus!

Om 9.00 uur worden we weer gewekt en kunnen we nog even een laat ontbijt naar binnen werken. Vanmiddag hebben we weer wacht van 12.00 tot 16.00 uur. Dat betekent dat we naast sturen, ook de lunch moeten uitserveren, en de afwas doen. Het regent en waait weer hard, dus we kunnen scherp aan de wind varen. We varen zo’n 12 knopen. 

Nadat we ’s middags wat hebben uitgerust en weer heerlijk hebben gegeten mogen we weer van 20.00 tot 0.00 wacht lopen. De witte wacht is intussen tot het G-team gedoopt, omdat wij telkens degene zijn die de Genua mogen verwisselen. Wat trouwens heel leuk is om te doen. Met z’n allen aan een zeil hangen omdat het anders overboord waait, lieren aandraaien, zeilen hijsen, er zijn vervelendere dingen om te doen! Als we de Genua verwisselen (aan de voorkant van het schip) dragen we wel een gordel waarmee we aan de boegspriet vast zitten.

 

Dinsdag 7 juni

Vanmorgen om 07.00 werden we gewekt, van 08.00 tot 12.00 hebben we weer wacht, dus we ontbijten snel even. Het regent inmiddels niet meer maar het waait nog erg hard. We zijn druk bezig geweest op het voordek met het organiseren van de zeilen. Om half twaalf hebben we de lunch geserveerd voor de andere wachten. In principe zouden we na 12.00 vrij zijn, maar het ging zo hard waaien dat de Genua er weer af moest. En ja, daar heb je het G-team voor nodig. Met 30 knopen wind is dit een lastig klusje en moet er goed overlegd worden. Op het ogenblik liggen we 2e, de MIR een Russisch zeilschip, vaart nog voor is maar is wel in zicht. Iedereen is erg fanatiek en gedreven om als eerste over de finish te komen. Als we zo doorvaren passeren we vanavond al de finish.

We mogen bijna gelijk door want van 18.00 tot 20.00 hebben we weer wacht. Omdat we erg scherp aan de wind varen, gaat het schip erg schuin. Dit zorgt voor grote hilariteit tijdens het uitserveren van het eten. Wanneer het vlees op de borden wordt gelegd ligt het enkele seconden later bij de buurman op schoot. Na het afwassen gingen we overstag, dus dat betekend dat iedereen moet komen helpen. Bij het overstag gaan komt er enorm veel spanning op de touwen, en moeten de lieren dan ook goed worden aangedraaid. Het touw van de buitenkluiver zat niet goed om de lier, dus deze schoot over het dek heen en het zeil waaide alle kanten op. Het werd nog even een pittig klusje om alles weer op orde te krijgen, maar uiteindelijk zijn om 23.00 uur als 2de over de finish gekomen. Omdat elk schip een andere handicap heeft wordt de tijd hiermee verrekend, onze werkelijke klassering weten we dus nog niet.

P7070494

 

Woensdag 8 juni

Vannacht hoefde we geen wacht te lopen en mochten we uitslapen tot 07.30 uur. Het is heerlijk weer, de wind is gaan liggen en er wordt al druk met zonnebrand gesmeerd. Vandaag gaan we wat zeilen zodat we morgen de haven van st. Petersburg in kunnen varen. Er staat maar heel weinig wind, dus het plan wordt gevat om de jager (spinaker) erop te zetten. Nu de race is afgelopen, wordt er veel gelachen en gek gedaan. Waterballonnen, en een moordspel zorgen voor grote hilariteit.

Het eten aan boord is weer heerlijk, Appie onze kok, zet elke avond een fantastisch maal voor.

Donderdag 9 juni

Ondanks dat we zijn gefinisht draaien de wachten gewoon dus, dus van 0.00 to 04.00 zijn wij aan de beurt om wacht te lopen. We varen nu op de motor, richting de haven van st. Petersburg. Er was nog wat pannenkoekenmix over, dus we hebben onszelf voorzien van heerlijk zelfgebakken pannenkoeken. Een van de kwartiermeesters hadden we beloofd om ontbijt op bed te brengen, dus om 04.00 werd hij gewekt met een serenade en een heerlijk ontbijt. En wees eerlijk, wat is er nu lekkerder wakker worden dan dat?

Om 12.00 komt de loods aan boord om ons de haven van st. Petersburg in te varen. We komen in het industriegebied binnen en de regen doet alles nog triester en ouder lijken. Het water is enorm vies, overal drijft olie in het water. Als we zijn aangemeerd komt direct de douane en migratiedienst aan boord die onze paspoorten controleert. Zonder paspoorten komen we niet van of aan boord.

 

 

Vrijdag-Zaterdag

We mogen zelf bepalen wat we gaan doen, en aangezien st. Petersburg een schitterende stad is, hebben we alle tijd om deze te gaan verkennen. We bezoeken kathedralen, paleizen,  struinen door de stad en gaan af en toe ergens eten. Uiteraard zijn we ook in de hermitage geweest. Een schitterend gebouw, met een indrukwekkende collectie kunst. ’s Avonds doen we andere schepen aan en drinken we gezellig wat aan boord. Nu we in Rusland zijn, moeten we natuurlijk het zwanenmeer gezien hebben. Zaterdagavond gaan we met een grote groep dan ook naar een balletvoorstelling waar het zwanenmeer wordt uitgevoerd.

 

Zondag 12 juni

Nadat we ’s middags heerlijk zijn wezen lunchen in de stad, staat om 15.00 uur de crewparade op het programma. Alle bemanningsleden zullen door de stad paraderen, richting de prijsuitreiking. Voor de Eendracht betekent dit, oranje toeters, mutsen, trommels, pruiken etc. waarmee we heel de stad op stelten zetten. De prijsuitreiking wordt vooraf gegaan met een toespraak van Poetin. Wij zijn uiteindelijk 10de geworden in onze klasse, een hele mooie plaats. Het was lang geleden dat de Eendracht zo hard gezeild had.

 P7120787

 

 

Maandag 13 juni

Vandaag gaan we weer richting Amsterdam. We vliegen eerst naar Kopenhagen en vanaf daar door naar Schiphol. Het was een geweldige reis, waar ik heel erg van genoten heb. De race zelf was dankzij de harde wind extra mooi, en ook de stad st. Petersburg was een geweldige ervaring.

 

Slavenkas, bedankt voor deze mooie prijs, ik heb ervan genoten!

 

Willianne Schot

P7100622

 

 

 

 

 

 


Stuur mail
Home

 

< /CENTER>



 
©2002-2006 Slavenkas Zierikzee  |  stuur e-mail |  Laatste wijziging dinsdag 15 VIII 2006