Beschrijving: Logo SlavenkasBeschrijving: Slavenkas Tekstlogo

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gifvoorpagina > verslag 2011

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\verticalshort.gif

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

 

 Verslag Zeeuwse Reis
Augustus 2011

Na een aantal jaar te hebben deelgenomen aan de prijsvraag van de slavenkas had ik dit jaar eindelijk prijs. Besloten werd om samen met mijn jongere broer deel te nemen aan de Zeeuwse reis. De Zeeuwse reis was een jaarlijks terugkerende reis die enkele jaren geleden is verwaterd, maar dit jaar voor het eerst weer is opgezet, en met groot succes. Het is gebruikelijk dat jongeren die de prijs van de slavenkas winnen meegaan met een jongerenreis. Het merendeel van de reizen  van de Eendracht zijn uitsluitend bestemd voor jongeren. Door omstandigheden was dit voor mij niet mogelijk, en viel de keuze op de Zeeuwse reis, welke open is voor alle leeftijden.  Hierdoor was het reisgezelschap erg divers, met leeftijden variërend tussen de 15 en 80 jaar.
Het doel van de Zeeuwse reis was om vanuit Vlissingen in de richting van het kanaal te varen, en afhankelijk van de weersomstandigheden ofwel het Verenigd Koninkrijk ofwel Frankrijk aan te doen, om vervolgens terug te keren naar Vlissingen.
Beschrijving: Beschrijving: PICT0001.JPG
Bij aankomst aan de Piet-Heijn kade te Vlissingen bleek dat we een nacht te vroeg waren. Door een miscommunicatie had de bemanning ons pas de volgende ochtend verwacht. Dit was gelukkig geen probleem want de kooien waren vrij. Hierdoor konden we de overslag van eten, brandstof en afval gadeslaan en rustig de tijd nemen om bekend te worden met het schip, en niet te vergeten: vroeg te gaan slapen. Het was inmiddels al duidelijk dat het een intensieve week zou gaan worden. Op maandag zouden we vroeg worden gewekt.

Een uur voor de volgende wacht gaan een of twee lieden van de huidige wacht het schip rond om de volgende wacht te wekken.Dit heet ‘porren’. Omdat dit doorgaans vrij luidruchtig gebeurt is het zaak om voor de wekker op te staan zodat je dit kunt voorkomen.


 

Op maandagochtend voeren we in alle rust uit, met goed weer. Na het verlaten van de haven kregen we een leerzame veiligheidsinstructie en een demonstratie van de eerste voorbereidende zeilhandelingen. Persoonlijk ben ik meer gewend aan het varen in een klein zeilbootje. Bij een schip als De Eendracht zijn de krachten op de touwen honderden malen groter; elke zeilhandeling duurt (letterlijk!) honderden keren zo lang en je kunt niets in je eentje doen. Vlot teamwork is dan ook essentieel. Het lukte de bemanning goed om alle opvarenden in de touwen te krijgen, op een veilige manier.

Wanneer De Eendracht onder zeil vaart kan er op sommige lijnen tonnen aan kracht staan. Als je daar aan zit zonder dat je weet wat je doet dan kan het verkeerd aflopen.
Op zee draait er op De Eendracht een wachtsysteem. Dit wil zeggen dat de opvarenden ingedeeld zijn in drie verschillende ‘wachten’. Op elk moment is er één wacht verantwoordelijk voor het draaiende houden van het schip. Hierbij hoort natuurlijk het zeilen en aan het roer staan, maar ook schoonmaken, eten opdienen en afruimen (zeunen), brandinspecties en het porren van de volgende wacht.
  Twee-derde van de tijd ben je dus eigenlijk passagier, en een-derde van de tijd ben je zelf de bemanning. Dit zorgt ervoor dat de omgang erg sociaal is en alles tegelijkertijd toch vlot verloopt.

Wij waren ingedeeld in de witte wacht. Het mooie aan het wachtsysteem is dat de boot zowel overdag als ‘s nacht kan blijven varen, en dat er tegelijkertijd genoeg tijd is voor slapen en zonnebaden als het weer dat toelaat.  We zetten koers naar het kanaal, met het doel om de Engelse dan wel Franse kust aan te doen, uiteraard afhankelijk van de wind. In de middag, tijdens het hijsen van de zeilen heb ik (bij mijn weten als eerste van alle opvarenden) fors last gehad van zeeziekte.  We waren op de boeg van het schip bezig, en die deinst het hardste op en neer. Na een paar uur benedendeks was is ‘ingeslingered’, en heb voor de rest van de reis dan ook bijna geen last meer gehad.  Wel had ik inmiddels de titel ‘Matroos Hopeloos’ te pakken.

Beschrijving: Beschrijving: PICT0061.JPG

Tegen de avond gingen we voor het eerst overstag. Bij een kleine zeilboot is dit een kwestie van een paar seconden; bij De Eendracht duurde dit ruim een half uur.  Goede voorbereiding zorgde ervoor dat het gesmeerd verliep. Goede communicatie; dat is belangrijk want de meeste mensen hebben geen idee hoe het werkt. De bemanning blijft ten alle tijde rustig en legt alles goed uit, zodat iedereen precies weet wat er op welk moment moet gebeuren. Wanneer mensen met lege handen staan en niets (kunnen) doen dan ligt dat tenslotte aan de leiding. Alles gaat prima!

 

Op dinsdagochtend hebben wij wacht van 08:00 tot 12:00. Dit betekent dat je om 07:00 uur gepord wordt. Het mooie is dat het ontbijt wordt geserveerd door de wacht voor je. Helaas heb  je bij het begin van je wacht meteen wel je eigen afwas te doen. De ochtend verloopt rustig, en er is dermate weinig wind dat de zeilen slap en in neutraal hangen. We besluiten dan ook om de motor bij te zetten. Na de lunch (direct nadat onze wacht om 12:00 uur eindigt) duiken de meesten direct weer de kooi in.

Een wacht duurt over het algemeen 4 uur, waarna je 8 uur ‘vrij’ bent. Maar dit betekent dat je  nooit 8 uur achtereen kan slapen. Je moet je nachtrust dan ook opdelen in kleinere stukken, of structureel minder slapen. Maar tijdens zo’n intensieve week is dat onprettig.

Bij het ontwaken varen we ineens behoorlijk schuin. Kennelijk is de wind opgestoken, en varen we weer onder zeil. Het weerpatroon is binnen een paar uur compleet veranderd. De kooien waarin we slapen hebben hoge randen, waardoor je er bij de eerste de beste windstoot niet uit rolt. Tijdens deze week op De Eendracht heb ik geleerd om op mijn rug te slapen. Omdat alles constant op en neer gaat, is dit de meest comfortabele manier om te slapen.
Voor onze volgende wacht, om 20:00 uur is er avondeten. Dit wordt elke avond bereid door de vaste koks aan boord. Hoewel we midden op zee zitten is het wat eten betreft elke avond feest. Toegegeven, de groentes worden in de loop van de week minder vers, maar de koks weten er altijd iets spectaculairs van te maken!

Beschrijving: Beschrijving: PICT0204.JPG

Op woensdagochtend hebben we wacht van 04:00 tot 08:00 uur. Inmiddels is duidelijk geworden dat we Engeland niet meer zo practisch is, en dat we in plaats daarvan naar de Franse kustplaats Dieppe gaan. Dieppe is een industriëel stadje, gebouwd om de monding van de Seine. Omdat de stromingen om de haven kennelijk gevaarlijk zijn, is het verplicht dat er een Franse loods aan boord komt om onze stuurman te vertellen hoe hij de haven in moet varen. Het is inmiddels hard gaan regenen, en dit houdt aan tot het ontbijt om 08:00 uur. Nu we zijn aangelegd deinst het geheel niet meer op en neer, en dat is een hele gewaarwording. Ik maak me dan ook zorgen dat ik bij vertrek weer moet worden ‘ingeslingerd’. Gelukkig blijkt dit mee te vallen.

Beschrijving: Beschrijving: PICT0109.JPG

Voordat we  -na de wacht- de wal op gaan is het zaak om eerst een paar uurtjes bij te slapen. Bij ontwaken blijkt het schip te zijn verlaten. De meeste opvarenden zijn inmiddels de Franse sfeer aan het proeven. Dieppe blijkt vandaag erg levendig te zijn omdat het het eindpunt is van een zeilwedstrijd waarbij een hoop Fransen in een-persoons zeilbootjes om Normandië heen zijn gevaren. Er is een bruisende markt, en Kermis. Aan de boulevard zijn een hoop eetcafétjes te vinden, en hier maken we dan ook goed gebruik van. De Zeeuwen waar we mee op pad zijn kunnen uiteraard geen woord Frans (en de Fransen kunnen uiteraard geen woord Engels), waardoor communicatie op een moeizame maar hilarische wijze verloopt. ’s Avonds eten we op De Eendracht, waarna we weer de stad in gaan.


Op donderdagmorgen worden we om 07:00 uur gepord, omdat de kapitein vroeg wil uitvaren. Terwijl we aan de wal lagen was er geen wachtsysteem, en was iedereen vrij, maar nu wordt er van iedereen verwacht om mee te helpen bij het uitvaren. Dit is namelijk een hele klus. De stootwillen moeten naar binnen, en zo snel mogelijk moeten er 5 zeilen gehesen worden. Direct nadat dit alles gebeurd is begint om 12:00 uur onze wacht. Eenmaal op zee, met de zeilen gehesen, is er weinig te doen. Dit betekent dat we lekker kunnen luieren op het dek.

De Eendracht is een varend weerstation voor het KNMI. Tijdens de reis worden regelmatig de temperatuur, luchtvochtigheid en druk gemeten, en doorgecommuniceerd naar het KNMI.

­­In de middag gaat de wind liggen, strijken we de zeilen en gaan we verder op de motor. Het op en neer halen van de zeilen is een heel gedoe, maar gelukkig zijn er mensen van buiten onze wacht die een handje helpen. Wanneer deze klus is voltooid duiken we wederom het bed in, om voor het avondeten nog wat te kunnen slapen. De tijd na het avondeten wordt ook gebruikt om de nachtrust aan te vullen, en bij het aanbreken van de volgende wacht, om middernacht, blijken het weer te zijn omgeslagen. We varen op 2 zeilen, liggen helemaal schuin en het regent dat het giet. Dit is niet de meest comfortabele wacht, maar wel een belevenis!

Vrijdag, overdag, is het weer sterk verbeterd. Vandaag sta ik voor het eerst in de reis aan het roer. Het is geweldig om de controle te hebben over een stalen bak van 60 meter. Sturen is erg lastig, want het moet op de graad nauwkeurig, en de reactietijd van het schip is erg lang. Er beginnen bekende belgische kustplaatsen voorbij te komen, en in de verte doemt de boulevard van Vlissingen op. Nadat we (overigens met prachtig weer) hebben aangelegd, is het tijd voor een gezellige borrel.

Ik wil de Slavenkas ongelofelijk bedanken voor het beschikbaar stellen van deze prachtige reis.  Het was een onvergetelijke ervaring, en wie weet: Misschien ga ik volgend jaar nog een keer mee. Doordat de Zeeuwse reis dit jaar zo geslaagd is, wordt hij volgend jaar namelijk nogmaals georganiseerd.

Jens Hoeijmakers

 

 

 

 

 

 


Stuur mail
Home

 

Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

< /CENTER>



 
©2002-2006 Slavenkas Zierikzee  |  stuur e-mail Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\Update slavenkas\QBullets\qbullets\mailto_a.gif|  Laatste wijziging dinsdag 15 VIII 2006