Beschrijving: Beschrijving: Logo SlavenkasBeschrijving: Beschrijving: Slavenkas Tekstlogo

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gifvoorpagina > verslag 2012

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\verticalshort.gif

Verslag Jongerenreis London – Vlissingen 2012

Na al jaren meegedaan te hebben met de prijsvraag van de slavenkas mocht ik dit jaar als gelukkige een reis mee varen met zeilschip de eendracht. Vorig jaar had ik al kennis kunnen maken met dit prachtige zeilschip toen ik samen met mijn broer (die dat jaar de prijs gewonnen had) meegevaren ben. Deze zomer werden de olympische spelen georganiseerd in London. Omdat de eendracht deze zomer diende als hotelschip boden ze dit jaar een reis vanuit London naar Vlissingen aan. Deze reis was enkel bestemd voor jongeren met een leeftijd tussen de vijftien en vijfentwintig jaar. De eendracht bood de mogelijkheid aan om een nacht in London door te blijven vanwege de olympische spelen, hierdoor ben ik een dag eerder naar London gereisd om iets van de spelen mee te krijgen. De eendracht zou in een week vanuit London via Frankrijk naar Vlissingen varen.

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thjeu Hoeijmakers\Pictures\Ligplaats eendracht.jpg

Figuur  SEQ Figuur \* ARABIC 1 één van de boten in de haven waar de eendracht lag

De eendracht lag voor anker in de indrukwekkende haven van London. Alhoewel de eendracht één van de grootste zeilschepen van Nederland is viel deze in het niet bij de schepen die naast de eendracht lagen. Dit waren onder andere boten als de Seanna, de boot van het Deense koningshuis en de 126 meter lange Octopus, van Co-founder van Microsoft, Paul Allen lagen.

Na een dagje London tijdens de spelen kwam ik vermoeid in de avond aan op de eendracht. De afsluiting van de spelen stond toen op het punt om te beginnen en ik kan u vertellen dat het een zeer indrukwekkende beleving was om aan boord de eendracht over London uit te kijken tijdens de afsluiting van spelen. De volgende morgen voeren we vroeg in de ochtend samen met de boot van het Deense koningshuis door de Thames de haven uit.

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thjeu Hoeijmakers\Pictures\Eendracht door de thames.jpg

Figuur  SEQ Figuur \* ARABIC 2 De eendracht door de thames

Aan boord van de eendracht wordt gewerkt met drie wachten, de rode wacht, de blauwe wacht en de witte wacht. Heel de dag door is er één van deze wachten “op wacht”. De wachten worden om de vier uur overgedragen. In de vroege morgen maakte ik kennis met mijn groep, de witte wacht. Welke bestond uit zeven jeugdige volwassenen en twee kwartiermeesters. Terwijl we langzaam door de Thames voeren leerden wij van onze kwartiermeesters over de wachtwerking en kregen een aantal leerzame demonstraties te zien over wat te doen in nood en hoe een aantal basis handelingen aan boord in zijn werk gingen. Dit is wat één van mijn wachtlopers in de eerste nacht over de witte wacht schreef:

“Momenteel is het hier 04:45 uur, er staat een stevige wind over stuurboord en het is gelukkig droog. Graag stellen wij aan u de witte wacht even voor: Maartje, Maartje is onze accordeon speelster die de sfeer er in houdt met een vrolijk deuntje. Maarten, de medicijnen man met alle weetjes. Jimme, met het hoogste energie gehalte weet Jimme iedereen te motiveren. Thjeu, onze stille kracht in de wacht die van tijd tot tijd een scherpe opmerking plaatst. Wilco, onze ervaren zeiler die ons van alles over het schip leert. Emilie, de Bambi van de wacht die tegen alles en iedereen vriendelijk is en er een positieve sfeer in houdt. Iris, het zeezieke meisje met een scherp weerwoord. Kwartiermeester Sarah, altijd met een lach aan dek. Kwartiermeester Kathleen (met een zachte g), de vriendelijke Belgische die alles positief bekijkt.”

De eerste nacht hadden wij gelijk een zware wacht, namelijk die van 04:00 tot 08:00. Tijdens deze wacht en vaker tijdens de reis hebben wij de zon zien opkomen op zee, wat (evenals zonsondergang trouwens) ook een erg bijzondere beleving is.

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thjeu Hoeijmakers\Pictures\Zonsopkomst.jpg

Figuur  SEQ Figuur \* ARABIC 3 Zonsopkomst op de Noordzee

Op de tweede dag en eigenlijk de hele reis hadden we fantastisch weer waardoor het zeer aangenaam was om aan boord in de zon te liggen. Natuurlijk werd er ook kei hard gewerkt aan boord door de wachten maar omdat wij van vier tot acht in de morgen op wacht stonden konden we in de middag fijn van de zon genieten. Tijdens één van deze middagen zwommen er ruim een half uur een aantal dolfijnen met de eendracht mee.

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thjeu Hoeijmakers\Pictures\Dolfijnen2.jpg

Figuur  SEQ Figuur \* ARABIC 4 Dolfijnen

Tijdens de tweede dag aan boord van de eendracht leerden we hoe een groot zeilschip als de eendracht gezeild dient te worden. Het goed aanhalen van schoten, wat het verschil is tussen een schoot en een lijntje en eigenlijk de basisvaardigheden van het zeilen in het algemeen. Ikzelf heb weinig zeil ervaring, ik vaar zo nu en dan met mijn broer over het gevelingen meer met een aftands bootje waar we alles gewoon touwtje noemen. Omdat ik vorig jaar ook meegevaren had, had ik natuurlijk wel enige ervaring met de eendracht maar om eerlijk te zijn ben ik vrijwel alles in een jaar vergeten. In deze twee eerste dagen was er weinig en af en toe helemaal geen wind. Maar in de nacht van de tweede op derde dag werd het een eindelijk een beetje ruig, Windkracht zeven en met vlagen zelfs windkracht negen. Hierdoor voeren we toen met maar liefst dertien knopen (dit is evenveel als zo’n 25 kilometer per uur).De zeilen moesten tijdens deze nacht omlaag gehaald worden omdat ze anders zouden scheuren.

De derde dag stond in het teken van aankomen in Frankrijk. Laat in de middag rond een uur of vijf kwamen we aan in het Franse vissers plaatsje Cherbourg. Ik werd uitverkoren om samen met iemand uit mijn hut de trossen vangen aan wal om het schip aan te meren. Na het aanmeren waren alle wachten verlost van hun taken en konden we vrij de lokale Franse café’s bezoeken. Na een aantal lege café’s te bezoeken zijn we terug gekeerd naar de eendracht en hebben daar tot in de late uurtjes gezellig wat gedronken en gepraat. De volgende dag vetrokken we weer vroeg in de ochtend. Bij het aanmeren en uitvaren moet iedereen aan boord zijn, het bekende all hands on deck geldt dan. Omdat er een aantal mensen de dag ervoor iets te diep in het glaasje gekeken hadden kwam het uitvaren vooral op de schouders van de witte wacht te liggen.

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thjeu Hoeijmakers\Pictures\wittewacht.jpg

Figuur  SEQ Figuur \* ARABIC 5 Witte wacht aan het werk

Na dit Franse avontuur gingen we richting Vlissingen. Waar we eerder dan gepland aan zouden komen. Hierdoor hebben we de voorlaatste dag aan de Zeeuwse kust voor anker gelegen. Het was prachtig weer om te zwemmen en we konden van de boeg van het schip het water in duiken. Tijdens het laatste avondmaal aan boord wordt er gebruikelijk door iedere groep een soort act uitgevoerd. Onze act was een lied en een voorstelling wat alle bijzondere  gebeurtenissen tijdens deze fantastische week in voorbij kwamen.

Tijdens deze week heb ik ongelofelijk veel geleerd over varen, maar het mooist aan de reis vond ik de vrijheid die je hebt op zee. Ik ben erg dankbaar dat ik door de slavenkas mee heb kunnen gaan op deze geweldige vakantie reis. En ik vind het eigenlijk belachelijk dat er maar weinig mensen mee doen met deze jaarlijkse prijsvraag.

Thjeu Hoeijmakers – Zonnemaire, 19-11-2012

Stuur mail
Home

< /CENTER>

©2002-2006 Slavenkas Zierikzee  |  stuur e-mail Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\Update slavenkas\QBullets\qbullets\mailto_a.gif|  Laatste wijziging dinsdag 15 VIII 2006