Beschrijving: Beschrijving: Logo SlavenkasBeschrijving: Beschrijving: Slavenkas Tekstlogo

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gifvoorpagina > verslag 2014

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\verticalshort.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

 

 

VERSLAG REIS EENDRACHT 2014

Na 5 jaar mee loten had ik eindelijk het geluk om de zeilreis van de slavenkas te winnen. Na het bestuderen van de website van de Eendracht om te kijken welke reizen er waren, kwam ik al snel uit bij de Tall Ship races. Dat is een zeilwedstrijd voor jongeren op schoeners en fregatten. Er zijn drie verschillende reizen binnen de tall ship races maar ik heb gekozen voor race 1 omdat mij een zeilreis met een doel iets leuker leek en ook omdat het opstap punt in Harlingen lag.

Zaterdag 5 Juli,

Vandaag kwam ik aan in Harlingen, wat nog niet zo makkelijk was omdat het sail was waren alle doorgaande wegen afgesloten er reed er bijna geen openbaar vervoer de stad in. Gelukkig de treinen nog wel en kon ik alsnog de haven in komen. Waar mijn volgende opgave begon namelijk de Eendracht vinden tussen alle 65 schepen.  Na een half uur rondlopen en rondvragen had ik eindelijk iemand gevonden die mij kon vertellen waar ik de Eendracht kon vinden.

Eenmaal aan boord werd mijn hut en kooi aangewezen en kon ik mijn bagage uitpakken. Om half zeven werd het eten opgediend en na het eten werd bekend gemaakt in welke wacht de trainees werden ingedeeld. Ik werd in de blauwe wacht ingedeeld. Na het voorstelrondje vertelde de kwartiermeesters Rienk en Wilco wat een wacht nou eigenlijk inhield en wat voor taken een wacht aan boord heeft en kregen we een rondleiding aan boord. Daarna kreeg de blauwe wacht haar eerste taak, de huik van het bezaan zeil eraf halen en opbergen.  Omdat we nog in de haven lagen hadden de trainees nog een avond vrij van de wacht en gingen we met een grote groep trainees de kwart finale voetbal kijken in de haven.

Zondag 6 juli,

Om acht uur ’s ochtends werd iedereen gewekt en na het ontbijt begonnen de eerste praktijk lessen tall ship varen. We leerden die ochtend hoe we de blokken en de lieren moesten gebruiken plus alle relevante knopen voor aan boord. Met deze nieuwe kennis gingen we aan de slag met het aanspannen en ontspannen van de bullstagen. Deze stagen moeten na elke overstag aan de loef zijde van het schip aangespannen worden en aan de lei zijde ontspannen worden en zijn om de mast te helpen met de immense kracht die op deze losgelaten word.

Om half 3 zouden we afmeren van de wal in Harlingen maar aangezien het grote aantal schepen was er enigszins vertraging met het afmeren. En toen we eindelijk gingen varen was er niet heel veel tijd om de mensen aan de wal uit te zwaaien omdat de landvasten zo snel mogelijk opgeschoten moesten worden.  eenmaal buiten de haven zette de Eendracht koers naar de startlijn net buiten de Friese eilanden op de Noordzee.

 


 

Maandag  7 juli,

Vandaag was rond 12 uur ’s middags de start van de race, helaas was dit niet echt een spannende start want het was bijna windstil. Kort na de start ging het al bijna helemaal mis aangezien we op ramkoers lagen met de Christian Radich een schip uit Noorwegen en aangezien de eendracht loef lag van de Christian Radich moest de Eendracht een gijp maken om een aanvaring te voorkomen. Wat bij een groot zeilschip nog een hele opgave is.  Maar door het gebrek aan wind was de gijp alleen niet genoeg en moest het schip ook nog eens met de motor achteruit varen.

Die nacht moest de blauwe wacht haar eerste wacht lopen, de hondenwacht en dat betekent de wacht van twaalf uur ’s nachts tot vier uur ’s ochtends.

Dinsdag 8 juli,

Vandaag kon het schip wat meer vaart maken aangezien de wind was toegenomen naar een goede windkracht 3-4. En is het moordspel begonnen. Iedereen moest twee kaartjes trekken, één kaartje met een moordlocatie en een moordwapen en een kaartje met een naam van trainee of een bemanningslid. De eerste moorden volgen al snel maar na vandaag kwam het spel al snel op een laag pitje aangezien iedereen het te druk had met de race óf met zeeziek zijn.

Woensdag 9 juli,

Vandaag was er storm, hele harde storm. Tijdens de wacht die ik moest lopen was het maximum 53 knopen wind wat een goede windkracht 10 is. Lopen aan boord ging bijna niet meer aangezien de hellingshoek van het schip 27° was. En door de hoge golfslag ging het schip hevig op en neer. Hier bleven weinig mensen door ongeschonden. Ik was de enige trainee van mijn wacht die binnen niet zeeziek werd en daardoor stond mij helaas extra corvee te wachten. Zeker omdat de afwasmachine het niet meer deed omdat het water er uit liep. Ook het schip bleef niet ongehavend, vlak na mijn wacht scheurde de Genua in twee stukken als gevolg van een blok wat afbrak. Daarom was het even all hands on deck om de stukken van het zeil uit het water te trekken en vast te binden. Toen alles veiling en vast zat kon ik eindelijk gaan slapen na deze extra lange wacht.

 

 

 

Donderdag 10 juli,

De wind was iets afgenomen maar nog steeds vrij hard, de kapotte genua moest vervangen worden door een kluiver en een fok. Maar eerst moest de wind nog wat afnemen om dat veilig te kunnen doen. Daarna moest ik dus in een veiligheidsgordel de spriet op om te helpen om de genua af te slaan.

De finishlijn was ook geschrapt en de uitslag werd dus besloten op positie en handicap. Om twee uur ’s middags werd er afgevlagd en konden de zeilen gestreken worden. een taak wat met alle wachten uitgevoerd moest worden. Aangezien we al redelijk dicht bij Frederikstad waren en daar pas zaterdags moesten zijn besloot de kapitein om een tussenstop te maken in Sandesfjord een oud walvisvaarders dorp.

Vrijdag 11 juli,

In de ochtend kwamen we aan in Sandesfjord waar we een dag van wal mochten, ook waren de wachten weer even on hold gezet dus we hadden de hele middag vrij of het dorp te verkennen. We lagen dicht bij het centrum van het dorp dus alle winkels waren vrij dicht bij dus er was ruim genoeg tijd om wat proviand in te slaan. En natuurlijk om van het gratis WIFI van de mcDonalds gebruik te maken. Ik had wel een beetje last van landziekte, toen ik eenmaal tussen de gebouwen van Sandesfjord stond zag ik alles heen en weer schommelen maar dat was na een kwartier weer voorbij.

’s Avonds aten we dankzij het geweldige weer op het achterdek van het schip. Het eten was extra speciaal deze avond want we hadden een captain’s dinner. Met een speciale gelegenheid namelijk het afscheid van Opa Teun, de machinist van de Eendracht die al ruim 19 jaar vrijwillig machinist was van het schip. Tijdens de gangen door mochten de wachten een stukje opvoeren als een soort bonte avond.

Na het eten zetten we onze reis voort naar de volgende bestemming: Frederikstad.

Zaterdag 12 juli,

Vandaag kwamen we aan in Frederikstad waar we als een van de eerste schepen van de A klasse aankwamen. Tijdens de vaart erna toe werden door de wachten heel het schip schoongemaakt en werden alle koperen onderdelen opgepoetst. Ook werd het hele schip gepavoiseerd. Nadat de loopbrug aan wal lag en het schip weer gebunkerd was mochten we van wal en gingen we naar het openlucht zwembad van Frederikstad en hebben we door de vesting gelopen. ’s Avonds hadden die Deutsche leute van de Alexander von Humboldt II een groot feest aan boord waar veel mensen van verschillende schepen en landen naartoe kwamen.


 

Zondag 13 juli,

Vandaag was de Crewparade waar alle bemanningen van elk schip in parade naar het podium toe liep voor de prijsuitreiking. Helaas hadden we vandaag niet zulk geluk met het weer en regende het keihard en was iedereen doorweekt voordat de parade nog maar begon maar daar werd het niet ongezelliger door. Elke crew was keihard in feeststemming zelfs de Russische marine kadetten die eigenlijk serieus moesten blijven. Toen we aankwamen bij de prijsuitreiking bleek het dat de Eendracht zelfs nog een prijs gewonnen had ook: de enviromental award. ’s Avonds was het tijd voor de crew party waar ook de finale van het voetbal WK werd uitgezonden en waar een aantal dj’s muziek aan het maken waren. Later was er nog een afterparty op de Thalassa ook een Nederlands schip.

Maandag 14 juli,

Vandaag was het helaas weer tijd om te vertrekken, de mensen die via at sea sailtraining geboekt hadden moesten om zeven uur ’s ochtends al op de bus stappen. Ik ging gelukkig met het vliegtuig maar moest daardoor wel ongeveer de hele dag wachten op het vliegveld. Maar deze week was dat allemaal waard.

Ik wil stichting de slavenkas hartelijk bedanken dat ze deze reis gesponsord hebben en ik hoop dat de volgende deelnemer net zo’n geweldige reis heeft als ik heb gehad!

 

Matthijs Lansu

 

 

  

           

 

 

 

 


Stuur mail
Home

 

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

< /CENTER>



 
©2002-2006 Slavenkas Zierikzee  |  stuur e-mail Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\Update slavenkas\QBullets\qbullets\mailto_a.gif|  Laatste wijziging dinsdag 15 VIII 2006