Reisverslag Eendracht.
Ergens in mei lever ik de antwoorden van de
prijsvraag van slavenkas
in. De datum van de prijs
uitreiking staat wel in mijn agenda en ik weet ook dat ik
vertegenwoordigers zal moeten sturen aangezien ik in Rotterdam studeer.
Toch komt het belletje met dat ik de prijsvraag heb gewonnen van mijn
moeder een beetje onverwacht. Maar wel super gaaf. ’s Avonds ga ik samen
met mijn huisgenoot gelijk kijken op de website van de Eendracht welke
reizen er aangeboden worden. Mijn keuze valt uiteindelijk op de reis
vanuit Honfleur naar Vlissingen.
Dag 1
Mijn reis begint ’s avonds laat in Utrecht. Hier
stappen we met een groep van 20 personen op de bus om de volgende ochtend
in Honfleur aan te komen. Na een reis van ongeveer 7 uur komen we vroeg in
de morgen aan in Honfleur. Het mooie van vroeg in de morgen aan komen is,
dat je een prachtig begin hebt van je reis.
Na een heerlijk ontbijtje gaan de meeste opstapers
toch nog even wat slaap inhalen omdat het toch een kort nachtje was in de
bus.
Na het middag eten zijn we met een groep Honfleur
onveilig gaan maken. Hier was het ontzettend druk en warm maar wel een
prachtige stad. Om vier uur melden we ons terug aan boord waar het
welkomspraatje, wordt gehouden door de schipper ook worden de regels aan
boord uitgelegd. Hierna zijn we als witte wacht, waar ik deel van uit
maak, bij elkaar gaan zitten en heb ik mijn mede wachtgenoten leren kennen
en hebben we eerste zeil oefeningen gedaan namelijk het het gebruik van
een lier.
Met dit allemaal in ons achterhoofd begint voor de
witte wacht, de wacht om 10 uur ’s avonds. We mogen alles gereed maken
voor het vertrek van uit Honfleur. Om 11 uur komt de loods aan boord en
zeilen we weg. Op weg richting Engeland.
Dag 2
Na dat ik om 7 uur gepord (wakker gemaakt worden door
de wacht voor ons, om te gaan eten voordat de wacht begint) ben door de
vorige wacht begint het echte werk. ’s Nachts zijn door de blauwe en rode
wacht de zeilen gehesen, maar niet alle zeilen. ’s Morgens mogen ook nog
de Gaffeltopzeilen omhoog. Iets heel bijzonders zoals ik begrijp van de
bootslieden. Dit kan namelijk alleen maar tot windkracht 3 en dat is niet
zo vaak, dus zodra de zeilen staan worden er door iedereen foto’s gemaakt
en ziet het er prachtig uit. We zeilen namelijk met alle zeilen. Verder
verlopen onze wachten rustig en is het heerlijk vertoeven in de zon.
Dag 4
We varen op dit moment net voor Iles of Wright. Een
klein eiland, iets kleiner dan Schouwen-Duivenland, voor de kust van
Engeland. Het eiland heeft prachtige kalkrotsen en ziet er vanaf het schip
prachtig uit. Hier gaan we van
boord. Met de tender
worden we naar Yagtmout gebracht een van de grotere plaatsen op het
het eiland. Hier hebben we met een groepje de rondrit bus gepakt die het
hele eiland laat zien. In de bus besluiten we uit te stappen bij
Freshwaterbay, Needels park en Needles bay. Hier zien we de prachtige
krijtrosen. Heel indrukwekkend om te zien.
Na dat we weer aan terug zijn gegaan en lekker
gegeten hebben ga ik mijn kooi in, geen hondenwacht (van 12 tot 4 ’s
nachts) vannacht aangezien we voor anker liggen, gelukkig.
Dag 4
We vertrekken al vroeg van uit Yachtmout, we
gaan namelijk met de stroming mee een ronde om het eiland heen. Rond het
middag uur zijn we buiten. Ondertussen wordt er veel wind verwacht dus
worden in alle zeilen twee riffen gezet, hiermee is het zeil dus kleiner
en kun je met meer wind alsnog zeilen. Als we de zeilen hijsen valt het
nog wel mee er staat een wind van 20 tot 25 knopen. Later op de dag gaat
het nog harder waaien dus worden de twee grote zeilen gestreken en varen
we tegen de avond nog maar met 3 zeilen. Omdat ik de komende nacht van 4
tot 8 uur wacht heb besluit ik om op tijd te gaan slapen. De nacht die
komen gaat gaat mij heel zwaar vallen ik word wakker van een hele hoop
herrie en lig vervolgens te rollen in mijn kooi, geen pretje kan ik je
vertellen. Ik ben blij als ik om 4 uur op wacht mag en naar buiten mag,
niet meer rollen in mijn kooi. Als we op de brug komen zien we staat er
een wind van rond de 30 knopen met uitschieters naar 40 knopen. Van de
rode wacht begrijpen we dat ze net een top snelheid hebben gehad van 10
knopen. Als witte wacht zijn we nogal competitief ingesteld dus wij willen
sneller en dat lukt als topsnelheid hebben we 12,7 knopen te halen.
Dag 5
Er is in de vorige dag besloten om naar Boulogne sum
Mer te gaan, maar helaas krijgen we tijdens het ontbijt het bericht van de
schipper dat dit niet door zal gaan aangezien er nog te veel wind staat.
Er wordt besloten om door te varen richting Oostende. Maar aangezien we
alleen maar met hoogwater door de sluis bij Oostende kunnen. Gaan we voor
Oostende voor anker en wachten tot de volgende morgen om daar naar binnen
te kunnen met hoogwater en hopelijk iets minder wind. Aangezien we voor
anker liggen betekend dat voor ons als witte wacht weer geen hondenwacht.
Dag 6
We staan allemaal op met de hoop dat we Oostende in
kunnen gaan, maar het waait nog steeds te hard. In de loop van de avond
neemt de wind wel af maar is het laagwater dus kunnen we niet naar binnen.
Wel is het prachtig weer geworden dus is het goed te doen op het zonnedek,
en genieten we van de zon. Ook wordt er een brandoefening gedaan om dat
deze reis een trainingsreis is voor kwartiermeesters in opleiding. Super
leuk om een keer te zien en er in deel te nemen.
Dag 7
Het is eindelijk zo ver met een mooie zonsopgang
varen we Oostende binnen. Hier zijn we allemaal vrij om van boord te gaan
en na de middag gaan we
met een grote groep op pad. Om een lekker Belgisch biertje te gaan
drinken. Met op elke hoek van de straat bijna een kroeg vinden we
al snel een plekje. Maar het beste plekje vinden we tegen het begin van de
avond, heerlijk in een strandtent een biertje met een gezellige groep
mensen.
Dag 8
Al vroeg vertrekken we van uit Oostende. Dit betekend
voor mij dat om 8 uur mijn wacht er al op zit. Ondanks dat helpt iedereen
de blauwe wacht met het heisen van de zeilen en als snel gaan ook de
gaffeltopzeiltjes omhoog omdat er vrij weinig wind staat. Nadat alle
zeilen gehesen zijn is het heerlijk vertoeven op het zonnedek, met de zon
en een briesje wind. Als we om 4 ’s middags op wacht komen mogen alle
zeilen gestreken worden na dit te hebben gedaan wordt er geankert vlak
voor Vlissingen. Hier wordt captans dinner gehouden. Dit is een diner
waarbij tussen elke gang door elke wacht een act wordt op gevoerd. Een
bonte avond plus. De tranen liepen over mijn wangen en buikpijn van het
lachen gehad.
Dag 9
Al vroeg wordt er koers gezet naar Vlissingen. Een
stukje van nog geen 20 minuten. Om de zon op te zien komen sta ik vroeg
op. Moet zeggen dat het vroeg opstaan de moeite waard was.
Nadat alle spullen ingepakt zijn en alles is schoon
gemaakt, zit de reis er helaas weer op. Heb ontzettend genoten van deze
reis en zal zeker in de toekomst nog vaker mee gaan zeilen
Annemarie Verbiest
|