Beschrijving: Beschrijving: Logo SlavenkasBeschrijving: Beschrijving: Slavenkas Tekstlogo

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gifvoorpagina > verslag 2017

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\verticalshort.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

 

 

 

 Reisverslag Eendracht

Net zoals vorig jaar en 2 jaar terug deed ik mee aan de slavenkasprijsvraag. Twee jaar achter elkaar had ik helaas niet gewonnen. Mijn zus, echter, had de prijs verrassend genoeg vorig jaar gewonnen. Dit jaar ging ik dus met minder hoop dan normaal naar de prijsuitreiking, want de kans dat de prijs tweemaal achtereen in hetzelfde familie valt, is toch wel heel klein. Niets bleek minder waar, want tot mijn grote verbazing werd mijn naam getrokken. Bij aankomst thuis werd ik door mijn zus, die ondertussen tot de bemanning van de Eendracht hoort, mee getrokken naar de computer. Zij wist wel welke reis leuk zou zijn. Gelijk had ze, na nog wat rondkijken kwam ik inderdaad uit op de reis de ze me aangeraden had. De Oost- en Noordzee reis, van Szczecin naar Rotterdam in 12 dagen.

Dag 0 Zondag 6 augustus

Szczecin ligt in Polen, niet bepaald naast de deur. Voordat de zeilreis begon moesten we dus eerst naar Polen afreizen. Dit deden we per bus. Om 20:30 stond, in Rotterdam, de bus voor ons klaar. Tot ons genoegen hadden we allemaal 4 banken voor onszelf. Niet dat we er allemaal 4 nodig hadden, maar met een lange nacht voor de boeg, is veel ruimte wel prettig. Na een tussenstop in Utrecht, om mede-reizigers op te halen, hadden we een vollere bus. Wat ook maar goed is, want 15 mensen is wel erg weinig om een 3 master te bevaren voor 12 dagen.

Dag 1 Maandag 7 augustus

Eenmaal aangekomen in Szczecin is iedereen blij dat de lange busreis voorbij is. Moe en met een hele hoop bagage stappen we aan boord, waar we hartelijk verwelkomt worden met een heerlijk ontbijtje. Ook hebben ze een “verrassing” voor ons. We mogen eerder in onze hutten, zodat we wat kunnen bij slapen. En dat doen we. Tijdens de lunch krijgen we te horen dat we onder begeleiding van een gids een rondleiding kunnen krijgen door de schuilkelders van Szczecin. Met een hele ploeg trekken we er vervolgens op uit. Terwijl we naar de kelders geleid worden, zien we pas echt in wat voor een spektakel we beland zijn, de tall ship races. De grote zeilschepen liggen 3 breed over de hele kade! Op de kade zijn allerlei activiteiten te doen en er is een grote kermis. Dit alles brengt veel mensen op de been, wat zorgt voor een gezellige sfeer.

De schuilkelders blijken toch nog een aardig eind lopen te zijn, maar acheraf was het zeker de moeite waard. Zo hebben we geleerd dat Szczecin in handen is geweest van veel andere landen waar onder: Duitsland, Zweden en Frankrijk. Tijdens het avondeten krijgen we te horen hoe laat we morgen vertrekken vanuit Szczecin. De rest van de avond mochten hadden we nog “vrij” en konden we nog even genieten van het vaste land onder onze voeten.

Dag 2 Dinsdag 8 augustus

Nadat we met z’n allen heel enthousiast geport zijn, waardoor ik zelf wakker geschokken ben, is het eindelijk zo ver. We gaan de zee op. Na het ontbijt hadden we in tegenstelling tot de voorgaande dag veel te doen. De sloepenrol en we moesten uitvaren. Nadat dit alles gedaan was, was er weer wat meer rust aan boord. Voordat we open zee zouden bereiken, moesten we nog een heel stuk varen, de Nieuwe waterweg is er niks bij. We voeren in een colone met alle andere schepen van de tall ship races. Bij het passeren van het Loodswezen werd bij elk schip het volkslied afgespeeld, zo kregen wij het Wilhelmus te horen. Nu we eindelijk aan het varen waren, was het wachtsysteem actief geworden. Ik zat in de blauwe wacht en had ’s middags pas wacht. Desondanks gingen we wel met de wacht en kwartiermeester het schip leren kennen, want de lieren en lijnen zijn toch wel belangrijk om te kunnen en kennen. Na al aardig wat uur op het water, bereiken we dan eindelijk de open zee. Dit vinden wij niet alleen leuk, omdat we dan echt kunnen gaan zeilen. Dit is ook leuk, omdat de andere mooie schepen dan ook hun zeilen hijsen. Dat vinden we natuurlijk ook heel erg gaaf om te zien, net zo als veel andere mensen die ons op de kade staan toe te wuiven.

 

Later op de middag, terwijl we eindelijk wacht hadden, was er niet veel aan zeilhandelingen te doen

We mochten wel zeunen bij het vooreten, wat wel grappig is om te doen.

 

Dag 3 Woensdag 9 augustus

Om 23:30 worden we gepord door de witte wacht. Wij hebben lekker voorgeslapen, zodat we, niet gehaal slaperig, de 00:00 tot 04:00 (de hondenwacht) kunnen lopen. Op de buitenbrug verteld de witte wacht enthousiast dat ze veel zeilhandelingen hebben gedaan en dat ze zelfs de gaffeltopzeilen erop hebben gehad. Helaas zijn deze nergens meer te bekenen als wij omhoog kijken. Al gauw is de witte wacht naar bed vertrokken en staan we alleen nog maar met onze eigen wacht op de brug. Pas dan valt het op hoe stil en donker het eigenlijk echt is. Door de bewolking hebben we ook geen gezelschap van de maan, dus een beetje in het donker staren is het enige wat ons rest. Na een tijdje worden we verrrast door wat rode lichtjes in de zee, een windmolen park. Een stilstaand punt in het water is best wel vermakelijk, want zo kun je goed zien dat we best wel aardig opschieten. Halverwege de wacht hebben we het ondertussen best wel frisjes allemaal. Gelukkig betekend het midden van de wacht tosti tijd! Tosti’s zijn echt super lekker midden in de nacht als het best wel fris is buiten. En dan is het eindelijk 4 uur, staat de volgende wacht weer op de brug, nadat wij ze vrolijk wakker gepord hadden, en hebben wij geen zeilhadelingen kunnen doen L.

 

’S Ochtends slapen wij lekker uit en worden we om 11 uur gepord. Als we boven komen horen we dat de rode wacht na ons allerlei zeilhandelingen heeft mogen doen en stiekem balen wij daar wel van. Gelukkig hebben wij bijna weer wacht, dus misschien mogen wij dan aan de slag.

 

’s Middags hadden we overdag redelijk veel bekijks. We zijn onder de brug die Denemarken aan Zweden verbindt gevaren. Aan de ene kant zagen we dus ook Zwede liggen en aan de andere kant Denemarken. We hadden dus een leuk uitzicht aan onze horizon links en rechts.

 

Tot slot hadden we deze dag de 20:00 tot 00:00 wacht, mijn favorite wacht. Tijdens deze wacht is het nog licht, maar je ziet wel mooi de zon onder gaan. Ook zijn er tijdens het begin van de wacht nog redelijk wat mensen wakker die gezellig komen kletsen en het is nog niet zo heel erg koud. Daarnaast hebben we tijdens deze wacht Zeilen gehesen en gestreken en dat vonden wij leuk, aangezien wij nog niet zo veel zeilhandelingen hadden gedaan. Zo hadden wij het “geluk” om tijdens deze wacht de bazaan te mogen hijsen, om hem vervolgens 15 minuten later weer te mogen strijken. Dit vonden wij niet erg, want wij waren maar al te graag met de zeilen bezig.

Nadat alle zeilhandelingen gedaan waren, was ik afgedaald naar de stuurhut, om te kijken wat ze daar allemaal doen. Daar was ik hartelijk welkom en werd mij enthousiast uitleg gegeven. Ook mocht ik helpen met het doen van een positiebepalen, aan de hand van 2 peilingen. Het was even zoeken om 2 objecten te vinden om te peilen, maar toen die eenmaal gevonden waren, had ik een peiling gedaan, die achteraf aardig correct bleek te zijn. Dat vond ik heel erg leuk om te doen.

 

Dag 4 Donderdag 10 augustus

 

Tot onze grote blijdschap zouden we in de loop van deze dag Varberg bereiken en daar aanleggen. Hoewel het zeilen heel leuk is, kijken we wel weer een beetje uit naar land onder onze voeten.

Eenmaal aangekomen in de haven van Varberg, staat er vrolijk zwaaiend een landgenoot op ons te wachten, Roland. Roland is stuurman geweest op de Eendracht, zodra hij aan boord stapt is het dan ook een gezellige “reunie”. Na het gezellige terugzien verteld Roland ons de ins en outs van Varberg, zodat wij met genoeg informatie er op uit kunnen gaan.

Aan de wal is het gek genoeg weer even wennen. Ikzelf zie of de wereld schommelen, of de wereld staat stil en ik sta zelf te schommelen. Dat houdt mij echter niet tegen Varberg verder te verkennen. Met een aardige groep gaan we op zoek naar de lokale supermarkt. Al gauw is deze (hele grote) supermarkt gevonden.

We zijn al gauw de hele supermarkt door en willen naar de kassa gaan, totdat mijn oog en het oog van een wacht genoot op nagellak valt. Nu heeft nagellak niet veel met zeilen te maken, maar de blauwe wacht is een gehele dames wacht, op 1 persoon na, Floris. Floris, de AK0, is al gauw tot Floortje omgedoopt en het plan onstaat om zijn nagels blauw te lakken, zodat zijn uiterlijk meer bij zijn naam past. Met nagelak voor handen, konden wij het natuurlijk niet laten. Zodra wij dus weer aan boord stappen, wordt Floortje dus opgetrommeld en worden zijn nagels mooi blauw gekleurd. Na deze manicure hadden wij de smaak te pakken en al gauw had onze hele wacht blauwe nagels. Het duurde vervolgens ook niet lang voordat andere wachten toch ook wel graag gekleurde nagels wilde en zo liep het halve schip met blauwe of roze nagels.

 

Dag 5 Vrijdag 11 augustus

Een van de leuke dingen aan zeilen is dat je de zon kunt zien opkomen uit de zee. Deze ochtend werden we dan ook vereerd met een prachtige zonsopkomst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vandaag zijn hebben we ook weer in een plaatsje aangelegd, Fredrickshaven. Na een gezellige wandeltocht door het plaatsje, een aantal hadden een tropisch strand gevonden, keren we weer terug naar het schip, om een vurig potje risk te spelen. Uiteindelijk hebben we een hele gezellige spelletjes middag gehouden, nadat we nog meer spelletjes ontdekt hadden. Weerwolven was toch wel onze favoriet en dat hebben we dan ook redelijk vaak gespeeld. Zelfs met een hoge golfslag zaten we nog met onze ogen dicht, terwijl de weerwolven een lekker hapje aan het uitzoeken waren.

 

Dag 6 Zaterdag 12 augustus

Zaterdag 6 augustus, de spannendste dag van heel de reis. Vandaag gaan we de jammerbocht passeren. Dit is de bocht bovenaan bij Denemarken. Het stuk water heet daar het Skagerak en scheidt de Noordzee van de Oostzee. Vroeger strandden de schepen vaak in deze bocht vanwege slecht weer en boven de Sont is het voor veel schepen moeilijk om de zeilen te hijsen. Gelukkig lopen er tegenwoordig geen schepen meer op de kust daar en wij hadden stralend weer. Dus jammer bocht, ons heb je niet.

 

Dag 7 Zondag 13 augustus

Nu we al een heel eind zijn op onze reis begint iedereen wel een beetje te denken aan onze aankomst. Wanneer zouden we aankomen, brengt de wind ons nog in een leuk plaatsje. Niemand die dat ons kan vertellen, we moeten maar afwachten.

Na het passeren van de jammerbocht hebben we kennis mogen maken met het weer op de Noordzee. Dit is niet bepaald rustig en de zee is ook lekker actief, wat zo zijn slachtoffers maakt. Tegen de middag zit bijna de hele blauwe wacht buiten op een bankje fanatiek naar de horizon te staren, om te kijken of deze toch echt nog wel recht is. Zo nu en dan krijgen wij gezelschap van andere en wordt ons gevraagd of we nog wat nodig hebben, wat heel lief is. Tegen de tijd dat wij wacht hebben, zijn er maar 2 mensen van onze wacht top fit, dus krijgen wij hulp van alle kanten en zo komen wij door onze wacht heen.

 

Dag 8 Maandag 14 augustus

Vannacht mochten we wacht houden van 04:00 tot 08:00. Hoewel ik niet de grootste fan ben van de nachtwachten had ik in deze wel zin, want er zou een kometen regen zijn. Helaas hadden we pech, want het was bewolkt. Gelukkig regenen die kometen meerdere dagen, dus de nacht hierna zouden we nog een kans hebben.

 

De zee is ondertussen nog steeds onstuimig, met golven van ongeveer 4 meter. Dit houdt ons desondanks niet tegen om een potje te schaken. Nadat we het schaakboord aan 1 kant opgehoogd hadden, waren we klaar voor een potje schaken. Aangezien de zee niet te voorspellen was, konden we het risico niet nemen dat de schaakstukken gingen vliegen en we het potje niet af konden maken. Gelukkig hadden we daar een oplossing op….

 

*foto schaakspel*

 

… we hebben van elke zet een foto gemaakt. En op deze manier hebben wij met hoge golven prima kunnen schaken.

 

Dag 9 Dinsdag 15 augustus

Wanneer we ’s nachts aan dek komen, worden we een beetje verrast. Ondanks de donkerte voelen we en merken we dat we heel erg snel door het water heen glijden en dat geeft best wel een kik. Als we een beetje om ons heen kijken, vinden we al snel de verklaring voor de snelheid, bijna alle zeilen staan op. Dat lijkt een makkelijke wacht te worden, maar niets is minder waar. Nadat wij een poosje van de snelheid hebben mogen genieten moeten alle zeilen gestreken worden, omdat het te hard waait en we te snel gaan, dus wij konden lekker aan de slag. Als wij weer een tijdje na het strijken op de brug zitten, gaat het toch niet helemaal naar onze zin, dus wordt de buitenkluiver gehesen. Tot onze verbazing is tegen de tijd dat we klaar zijn met de zeilhandeling de lucht opgeklaard. Boven ons is een prachtige sterrenhemel te zien en ja hoor, ook vallende sterren, wat is dit gaaf.

Dag 10 Woensdag 16 augustus

Na een lekkere nacht slapen zijn we bijna bij Engeland. We kunnen het nog niet zien liggen, want het is heel erg mistig. Voor de stuurlieden is het nu heel erg goed opletten, want de boeien zijn heel erg slecht te zien, gelukkig zijn ze heel bedreven en gaan we op het gemakje richting Great Yarmouth. Bijna bij de kust aangekomen, varen we door de rand van de mist en komen we in stralend mooi weer terecht. Voor ons zien we Great Yarmouth liggen. Hoewel we al dichtbij zijn kunnen we nog niet richting de haven. De loods  komt ons pas later op de middag naar de haven begeleiden. Er is nu dus tijd voor van alles en nog wat nu we zo goed als stil voor de kust liggen. Er wordt gekozen om een man overboord oefening te houden (MOB- oefening). Het is best wel interessant om zo’n oefening een keer te zien. Als de pop weer veilig aan boord is gebracht hebben we nog tijd over voordat de loods er is. Met de MOB- boot in het water en een zandbank in de buur doet zich de mooie gelegenheid aan om zeehondjes te gaan bekijken.

 De haven van Greath jarmouth is echt heel smal. Wij zijn dan ook allemaal heel erg verwonderd als de schipper op zo een smal stuk het schip 180° draait. Na deze bijzondere verrichting leggen we aan op ons plekje voor de komende 24 uur.

’s Avonds is het tijd voor het hoogtepunt van de reis, het captainsdinner. Waar ons naast 3 overheerlijke gangen, ook een quiz en liedjes worden voorgeschoteld. Wat een gezellige avond.

Dag 11 Donderdag 17 augustus

Greath Jarmouth is een hele leuke stad. Er is voor iedereen genoeg te doen. Wij lopen voornamelijk graag wat rond (is wel lekker op het vaste land) en kijken onze ogen uit. We zien veel bijzondere mensen voorbij komen en op de kermis is er ook genoeg te zien.

’s Middags varen we weer uit. Nu echt terug naar Nederland. Op open zee blijkt dat er aardig wat golven zijn. Dat is wel jammer, aangezien we een etmaal niet op open zee hebben gezeten en al redelijk uit geslingerd zijn. Met z’n alleen doen we de zeilhandelingen, zodat we snel koers kunnen zetten en lekker door kunnen varen.

Dag 12 Vrijdag 18 augustus

Onze laatste wacht L. Ondertussen zijn we echt een gezellige groep geworden en kennen we de ins en outs van het schip. We vinden het aan de ene kant heel jammer dat dit onze laatste wacht is, maar aan de andere kant lokt het thuis komen ook. Als we boven op de brug komen in het donker, zien we dat we al best dicht bij Nederland zijn, daar zijn we natuurlijk wel blij mee, want ons einddoel is in zicht. Zodra de andere wacht van de brug is, merken we hoe hard we eigenlijk gaan. Dat vinden wij natuurlijk wel leuk. De schipper echter niet, dus er moet een zeil gestreken worden. Bang dat wij niet meer mijl varen dan de vorige wacht (want dat willen we stiekem) strijken wij het zeil. Tot ieders grote verrassing gaan we een poosje later gewoon weer even hard als eerst, met als gevolg dat wij uiteindelijk met minder zeil meer mijl hebben gevaren.

Als ik uit mijn patrijspoort kijk, zie ik een heel groot cruiseschip. Dat betekend dat we op de nieuwewaterweg zijn, bijna thuis. Nu alleen nog inpakken en schoonmaken en dan naar huis. Het zal wel wennen zijn zonder de familie die we gecreëerd hebben aan boord. Maar wat was dit een gave reis!

Carolien Verbiest

 

 

 

 


Stuur mail
Home

 

Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\layout\images\invisible.gif

< /CENTER>



 
©2002-2006 Slavenkas Zierikzee  |  stuur e-mail Beschrijving: Beschrijving: C:\Users\Thuis\Downloads\Update slavenkas\QBullets\qbullets\mailto_a.gif|  Laatste wijziging dinsdag 15 VIII 2006